torsdag 5. august 2010

Nesbyen 2010

ONSDAG:
I et helt år hadde jeg og venninne-Anja gledet oss til å reise til Nesbyen igjen! Hundeutstillingen i Nesbyen er alltid superkoselig, og dessuten så hadde vi leid den samme hytten som vi hadde i fjor. Hytta vår heter Volebu, og ligger helt på toppen av Volelia, 900 meter over havet. Utsikten er fantastisk, og vi kan se helt til verdens ende! ( I allefall føles det slik!)

Vi fikk dandert både hunder, unger og bagasje i bilen til Anja, og dro avsted!
Kvelden før hadde jeg sittet og chattet med en venn, la oss kalle han "Mr Secret" på facebook, og nå som vi var uten nett, måtte det jo foregår på sms.
Jeg sendte sms med han en stund, og noen av dem var kanskje litt på kanten, men det får han tåle. Det hadde han nemlig lagt opp til selv på chatten kvelden før! Hihi...

Enden på visa ble at Mr. Secret også satt kursen mot Nesbyen. Jeg ble helt paff, for Nesbyen var i allefall en 8 timers biltur unna han! Men han er litt gal, så han "stakk" fra jobb, og satt kursen mot Nesbyen.
Heldigvis har jeg kjent han lenge, så det kom til å bli utrolig gøy å treffe han igjen uansett hva som kom til å skje. Eller ei...

Anja lurer på hvordan vi skal dandere alt rotet vårt. Bur, hunder, klær, hundeutstyr, hundeføner, og alt mulig...

Luftepause i Hardanger.

Vi kom frem til Nesbyen ca 21.30, og parkerte på Esso der vi skulle møte hytte-eieren. Hun kom like etterpå, og vi fikk betalt, og fikk utlevert nøkkel. Deretter kjørte vi de siste to milene opp til hytta vår. Da vi svingte av ved "Foss" skiltet, føltes det nesten som å komme "hjem"!
Det var deilig å endelig komme seg ut av bilen, og nyte freden oppe på fjellet!
Det viste seg at det var ikke folk i de andre hyttene, så vi hadde hele fjellet for oss selv! HURRA!

Nydelig solnedgang over Volelia ønsket oss velkommen.

Stuen i hytta vår :)

Sliten Are etter en lang biltur.

Anja og Bølle.

Meg i godt øyeblikk.

Vi steikte rundstykker, og spiste godt. Mens ungene la seg, tok jeg meg en lang dusj. Deilig å få av seg alt reisestøv!
Etterpå satt vi ute på terassen og kikket på fullmånen, drakk Beilys, og fniste slik som bare voksne fjortisser kan, mens vi ventet på at Mr. Secret skulle komme. Hundene tuslet rundt på marken, og det virket som de stortrivdes med å få strekke på beina etter den lange kjøreturen.

Fnise-Anja i nattens mulm og mørke.

Måne over Volebu.

Meg og Propellen

I 01.00 tiden kom endelig Mr. Secret, og det var gøy å se han igjen. Ble sittende å prate en stund, men vi var så trøtte at vi gikk ganske snart til sengs.

TORSDAG:
Torsdag morgen våknet jeg kjempetidlig, men trodde at klokken var ganske masse. Jeg var full av energi og fanteskap, så stakkars Mr. Secret fikk lide litt i morgentimene. Hihi...
Anja ble også vekket da jeg stakk hue inn på rommet hennes, og kvitret et "Goood juuul!"
Jo takk, jeg hørte det, sa hun tørrt, og gryntet søvnig.
Ungene begynte å stå opp, og snart var vi på beina alle sammen. Morgenfriske og opplagte!

Morgensteming på Volebu.

En liten hare som satt ute på marken og speidet.

Pønketroll!

Jeg, og Mr. Secret tok bilen hans og dro ned på butikken for å handle litt frokost. Jeg bare håpet at ingen kjente skulle se oss der. Hadde blitt litt vanskelig å bortforklare den der gitt.
Senere på dagen tok jeg og Anja med oss ungene på shopping, for Mr. Secret skulle ta seg en hvil, og dessuten hadde han en hel haug med papirarbeid han måtte gjøre.
Vi dro ned på senteret, og koste oss der. Kikket i butikker, og jeg fikk faktisk kjøpt en julegave der. Ikke verst :)

Are fikk såpebobler som han koste seg med.

På vei hjem satt Anja i helt egene tanker, så hun holdt på å kjøre rett forbi "Foss" skiltet. Lurer på hvor langt hun hadde kjørt dersom jeg ikke hadde "vekket" henne?
Da vi omsider kom opp på hytta igjen, var Mr. Secret i gang med arbeidet.
Det var nok ikke så lett å konsentrere seg om arbeidet når det fløy både unger, bikkjer og kvinnfolk rundt omkring, men han var ganske flink og konsentrerte seg om jobben, og ble ferdig til slutt.

Den kvelden grillet vi på terassen, og slappet av. Siden Mr. Secret skulle reise tidlig fredag morgen, så tok vi tidlig kveld, og gikk til sengs i fornuftig tid.

Are og Punk ser på barne-tv sammen.

Skumring på Volebu.

Venter på mat ;)

FREDAG:
Klokken 07.00 neste morning var det tid for Mr.Secret å dra tilbake. Vi sa på gjennsyn, og jeg sa han fikk kjøre forsiktig. Etterpå ble det fryktelig tomt i senga, så jeg sto opp og slapp ut hunder, spiste frokost, og satt på terassen og filosoferte litt for meg selv. Regnet øste ned, og jeg ba til alle høyere makter at det MÅTTE slutte å regne før valpeshowet som skulle være om kvelden! Punk kom ikke til å gå en meter i ringen hvis det regnet!

Etter en evighet sto Anja og ungene også opp. Mens Anja steikte pannekaker til frokost, tok jeg fatt på pelsen til Prada. Selv om hun ikke skulle stilles ut, så kunne hun jo godt SE fin ut! Prada ble som vanlig nydelig når hun er velstellt, og jeg tenkte for meg selv at "Jammen er jeg heldig som har verdens fineste hund"!

Hun satt ikke pris på det... Hehe

Etterpå tok vi ungene med oss til Langedrag en tur, slik at de skulle få kose seg litt de også. Langedrag var veldig koselig, men det var nok jeg og Anja som koste osss mest. Vi kikket på alle dyrene, og klappet store, skumle ku-lignende dyr. Og jeg tok selvsagt masse bilder!























Så var det tid for å dra hjem til Volebu igjen, og begynne å stelle Punk og Propellen til valpeshowet.
Tro, det, eller ei... Vi var så opptatt av å skravle, at vi kjørte rett forbi "Foss" skiltet IGJEN(!), og vi kjørte et godt stykke før vi oppdaget det. Vi oppdaget det faktisk samtidig, kikket på hverandre, og sprutet ut i latter! Er det MULIG??? Vi har jo kjørt veien opp til Volebu SÅ mange ganger, og først NÅ begynte vi å kjøre feil!?

Hundene ble stellt etter alle kunstens regler, og det tok jaggu meg lenger tid enn vi hadde trodd. Vi begynte å få dårlig tid. Huttetu! Ingen av hundene satt særlig stor pris på bading, føning osv, men de ble da presentable likevel. Til slutt.
Etter en lynkjapp dusj, og ny make up, så var også vi tobeinte klare for valpeshow.

Make up

Punk var veldig anspent, men oppførte seg veldig fint i ringen. Dommeren (Hans Almgren) likte henne kjempegodt, og han ble helt betatt i fargen på cresten hennes! Men han sa at hun var litt mer anspent enn den andre tispevalpen, så dermed ble vi bare nr 2 denne gang. Det var helt i orden for meg, for jeg så jo også at den andre tispen var avslappet i ringen.
Stakkars Punketrollet er jo blitt temmelig redd andre hunder etter at hun ble angrepet oppi skogen her. Vi får prøve å trene masse på dette her!

Pene Punketrollet!

Punk!

Jostein (kompis av Anja) handlet Propellen for henne.

Punky holder utkikk.

Kritikken hun fikk var i allefall super! Og jeg var fornøyd med henne uansett. Jeg hadde jo trodd at hun kom til å hoppe og sprette som en kenguru, så jeg var positivt overassket over hvor flink hun var i ringen og på bordet..
Traff litt kjentfolk, og selv om jeg ikke fikk så mye tid til å snakke med alle, så var det kjempegøy å treffe både Stian, Keino, Cody, Anita, Janne og ungene, og alle andre igjen! :)

Punkyface

Propellen i ringen med Jostein.

Det begynte å regne, så vi pakket sammen, og satt kursen opp mot Volebu igjen. And guess what... INGEN av oss la merke til at vi durte rett forbi "Foss"... IGJEN!!!
Da det omsider gikk opp for oss at vi nok en gang hadde kjørt rett forbi, så holdt vi jo nesten på å krepere av latter!
vel fremme var det absolutt tid for mat! Vi var skrubbsultne, så vi laget en kjapp middag, og satt oss på terassen. Var deilig å sitte der og nippe til en Bacardi /m Burn, og bare slappe av.
Det ble masse jentesnakk!

Denne anbefales som blandevann til Bacardi. TJOHEI!!!

Da jeg la meg den kvelden kjente jeg en svak duft av Mr.Secret på puten min, så jeg sov ganske godt, med et lite smil rundt munnen. :)

LØRDAG:
Litt før klokken 08.00 var det på tide å stå opp. Plan for dagen var: Svinesund!
Vi stuet unger, hunder og oss selv inn i bilen, og dro avgårde. Humøret var på topp, og i det fjerne ventet billig snop, brus, og for Anja sin del, RØYK!
Turen var lang, en smuuule lengre enn vi hadde tenkt oss, men vi hadde det gøy likevel!

Wheeeeeeee... Syklister langs veien! Damn syklister er HOT!!!

Da vi kom til Sverige var planen av vi skulle på Norby-senteret først. Der var vi ca 20-30 minutter, og så kastet Are opp... ca 10 meter før han nådde toalettene! Anja syntes det var så flaut, at hun sa "Vi drar!"
Heldigvis hadde jeg rukket å kjøpe både julegave og bursdagsgave til Alf før vi dro. han er alltid så vanskelig å kjøpe til, at det var godt å få DET ut av verden!
Jaja, så dro vi bort til Svinesund da, og kjøpte med oss brus og snop og sånn. Og milde himmel så trangt det ble i bilen! Vi trenger større bil!

Turen hjem var uforskammet lang... men heldigvis kom vi oss da frem til slutt. Skravla gikk, og før vi visste ordet av det så var vi selvsagt langt forbi "Foss"... overtrøtte, slitne og oppgitte lo vi hysterisk! Tårene trillet, og ungene trodde garantert at vi hadde klikket!
Det ble en tidlig kveld, for jeg var utrolig sliten!

Søndag:
Tja.. Vi pakket sammen alt rotet vårt, vasket ut etter oss, fikk på et underlig vis plass til ALT i bilen, og satt kursen hjemover.
Trøtte, slitne, og med masse gode minner!
Nå er det bare til å glede seg til neste år, da er det tid for utstilling i Nesbyen igjen :)

Tro det, eller ei... Men vi RYDDER faktisk!

Trøtt og sliten etter 5 dagers begivenhetsrik ferie!

Må bare legge ved et bilde av den søte vinen jeg fikk av Stian og Keino!
Hehe, den var kjempekul! (Og faktisk veldig god!)

3 kommentarer:

  1. åhhh... høres ut som noen flotte dager på utflukt :D kjempekoselig å få lese og se bilder fra den flotte turen deres... :)

    SvarSlett
  2. I <3 Mr. Secret, kjenner jeg ;)

    SvarSlett
  3. For et herlig innlegg! Dere må ha det utrolig gøy sammen på tur, kan liksom se dere for meg hver gang dere hadde kjørt fordi "Foss" hahahaha
    Men veldig nysgjerrig på mr.secret asså! hmmmm :))

    SvarSlett