torsdag 5. mai 2011

1 Mai`en vi aldri glemmer!

I år fallt 1 Mai på en søndag. En riktig fin, og varm søndag. Sol, blå himmel, vindstille, og kjempevarmt! Alt lå til rette for en helt fantastisk dag!
Dagen begynte helt supert med fotoshoot sammen med småpusene. De er jo bare helt nydelige, så jeg tok litt bilder av dem, og klappet og koste med dem lenge. Super søte!!!
Og jeg fant ut at jeg har veldig lyst å fotografere puser flere ganger!

Nydelige babyene! *elsk*

Sett noe så søtt?

Søtere enn dette går det ikke an å bli! *smelt*
Etter å tilbrakt alt for mye tid med pusene, var det på tide å komme seg i stallen! Slapp ut Troja sammen med Rappen og Frøya, og møkket ut av boksen hennes. Det var så varmt at ingen orket gjøre så veldig mye. Alle var liksom sånn halvsløve... Vi ble egentlig bare sittende i kjerra og slappe av, snakke om alt mulig, og høre på sommermusikk som strømmet ut fra bilen min.

Jentene sitter og slapper av oppi kjerra.
(Som er blitt det nye samlingsstedet i stallen. Hehe...)

Ingvill og Ølløvpusen som bor i stallen.
Jeg hadde kamera med meg i stallen, som vanlig, og fikk tatt noen bilder av Canberra og Korean da de sto på to. Av en eller annen grunn så er Korean absolutt MYE mer femi enn Canberra som er en hoppe. Haha...

Korean aka Femi-Kåre

Korean

Canberra... the bitch. Hihi..

"Cammie"

Cammie på to.
Utpå dagen tok jeg og Anne Jorunn med oss noen av jentene på ridetur til Uradalen for å bade med hestene. De som rir skolehester får nemlig ikke lov å ri på tur uten voksne, så vi meldte oss frivillig til å ta med et par av dem. Og så var det plutselig et par privatryttere som også ville bli med da...
Anne Jorunn red i tet, og så kom jentene, og jeg dannet baktroppen til fots sammen med et par andre. (Noen må jo gå bakerst og skyve hestebæsjen ut i grøfta. Hehe...)

Ut på tur, aldri sur :)

Noen av jentene og ponniene deres.

Ingeborg og Dubovina. Ingen tvil om at de koser seg!

Hedda og Korean leker i vannet.

Steilende hester i vann er alltid et bra motiv.

Hedda og nydelige Korean

Siden AJ ikke ville bade, så fikk Hedda bade med Rappen også.

Henriette og Ingeborg svømmer om kapp med Hersir og Dubovina.

Henriette og Hersir har det gøy!

Hedda og Korean i kjent stil.
Vi var i Uradalen en hel evighet, og både hester og ryttere koste seg der. Ekstra gøy var det selvsagt og se hvordan skolehestene nøt badelivet! De er jo stort sett bare vant til å traske rundt i ridehallen, så de syntes jo det var himmelrike å få være med å bade! :)

På vei hjem traff vi Lisa og Elina i finstasen.

Og litt senere dukket de opp i stallen også, i kjempehumør!
Så begynte det å gå mot kveld. Vi satt i kjerra vår, og var slitne, men fornøyde etter en særdeles vellykket tur. Der satt vi og småpratet, hørte på musikk, og nøt den varme sommerkvelden... helt noen sa: Brenner det???

Deretter skjedde alt veldig fort! Vi konstanterte raskt at ja, det brant i skogen rett ved stallen! Herregud, det hadde jo ikke regnet på evigheter! SHIT!
Franc ringte straks brannvesenet, jeg løp etter kamera + videokamera, og da så vi et par gutter som løp vekk fra brannen.

Her har det akkurat startet, og vi fikk hjertet i halsen!

Og det spredde seg i tørre gresset.
Franc, og halve stallgjengen satte avsted, de beinfløy nedover mark og myr på jakt etter de to guttene som prøvde å stikke, jeg knipset febrilsk for å prøve å fange guttene på et bilde.
Heldigvis klarte jeg å få et brukbart bilde av han ene gutten.
Aldri hadde jeg trodd at Franc og stalljentene kunne løpe så raskt! Stakkars gutt, han var vel mer redd for den rasende stallgjengen som kom halsende etter han, enn selve brannen tror jeg!

Så strømmet folk til for å hjelpe til å slukke... hestejenter, og beboere rundt på Bleikemyr kom fra alle kanter! Store og små, unge og gamle, kvinner og menn... Plutselig var det kjempefolksomt, og de aller fleste gjorde en formidabel innsats!

Jeg og Aj ble igjen oppe ved stallen, og prøvde å roe ned de jentene som var igjen i stallen. Noen av dem var nesten på grensen til hysteriske, så vi kunne ikke akkurat forlate dem der, og dessuten var det greit å være noen voksne igjen i stallen også, tilfelle det verste skulle skje...

Etter noe som virket som en evighet kom endelig politi og brannvesenet også kjørende.

De yngste ble selvsagt veldig redde og noen begynte å gråte av frykt for at brannen skulle spre seg mot stallen. Noen av dem ville ta hestene ut for å være på sikre siden, men vi fortalte dem at det ikke var grunn til panikk...enda, og at hestene var tryggest inne i stallen.


Selv ble jeg "hanket inn" av ei politidame som ville gå gjennom bildene mine, for å sende bildet av gutten til operasjonssentralen. Mens jeg ble med Politidamen, fikk AJ jentene til å sette grime på alle hestene, og rydde stallgangen TILFELLE vi måtte evakuere. Smart tenkt!
Jeg og politidamen gikk gjennom bildene, og forstørret bildet av gutten.

Brannvesenet fikk heldigvis snart kontroll over brannen, guttene ble fakket, og får forhåpentligvis sin straff, jentene var opprørte, men veldig lettet over at alt hadde gått bra. Da alt var over virket det egentlig helt uvirkelig...

Hadde det virkelig vært lyng/skogbrann SÅ nær stallen vår? Hva i huleste går det av unger som gjør sånt? Og TENK om det hadde blåst nordavind slik det omtrent ALLTID gjør? Da hadde vi hatt brannen over oss på et blunk! Fysj for en ekkel tanke!


Takk til ALLE som var med på hjelpe til under brannen, både de som hjalp til ved selve brannen, og de som hjalp til i stallen. Takk til alle hestejenter, store, og små naboer, brannvesen, politi, osv... Uten dere kunne det endt katastrofalt!

http://www.h-avis.no/nyheter/gutter-satte-fyr-1.6202525



Dagen etter...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar