tirsdag 22. mars 2011

Sprangstevne på hjemmebane

I helgen arrangerte vi distriktstevne i sprangridning. Det var over 80 påmeldte ekvipasjer, noe som er veldig bra. Det var mye jobb å gjøre i forkant av stevnet, og de siste dagene før tilbrakte vi mange, mange timer i stallen for å få alt klart før stevnet.

Lørdagen opprant med strålende sol, 8 plussgrader og vindstille! Fryd og lykke i heimen for en hobbyfotograf! Jeg bestemte meg straks for at jeg skulle stå ute på oppvarmingsbanen og ta bilder, istedet for å være inne i ridehallen der selve konkuransen var. I ridehallen blir bildene elendige, så jeg syntes det var topp å få et slikt drømmevær!

Da vi kom i stallen var oppvarmingen i full gang, så det var bare til å stille seg opp. Straks jeg var på plass så haglet det med forespørsler fra ivrige hestejenter. "Skal du ta bilder i dag?" "Kan du ta bilder av meg og hesten min?" "Tar du bilder av meg også? Pliiiis?" And so it goes... Veldig, veldig gøy at de liker bildene mine så godt! Det er utrolig gøy å ha tilgang på så utrolig masse flotte hester/ponnier, og flinke ryttere i alle aldersgrupper.

Mari-Lene og Troja varmer opp.

Mari-Lene og Troja skulle bare starte klasse 80cm. På oppvarmingen var Troja kjempefin, god fremdrift, fin grunngalopp, og hoppet lett og ledig over hinderne. Dette lovet jo bra, tenkte jeg i et annfall av optimisme.
Dessverre endret det seg straks Troja kom inn i ridehallen og så alle de fargerike hinderne. Hun prustet og snøftet, og viste med hele seg at hun syntes dette var kjempeteit!

Troja hoppet kjempefint på oppvarmingen!

Hun hadde bokstavlig talt sirup under beina der inne, og Mari-Lene hadde sin fulle hyre med å holde henne i gang. Det ble noen stopp, og så ble de dessverre eliminert på det siste hinderet. Utrolig kjipt, for dette kunne Troja hoppet lett som bare det.
***********************************************
På søndagen var været mye gråere, og jeg gryntet småsurt da jeg sto opp. Det var skikkelig grått, og så ut som det kunne begynne å regne hva tid som helst.
Jeg stilte meg opp ved oppvarmingen for å ta bilder, men i det gråe været ble de ikke noe gode, så jeg tok ikke så masse bilder på søndagen. Dessuten måtte jeg være banemannskap i noen av klassene, så da hadde jeg ikke tid heller på slutten av dagen.

Mari-Lene og Troja skulle starte 70 og 90 cm. Det gikk mye bedre enn på lørdagen, selv om Mari-Lene virkelig måtte jobbe hardt for å få henne fremover. I klasse 70 cm fikk hun et stopp, og i klasse 90 cm ble det et filleriv. Men det var i allefall en stor forbedring fra dagen før, så vi var fornøyd med det. Troja er jo fortsatt bare en unghest, og temmelig fersk i forhold til dette med stevner.

Mamma var oppe og kikket på Mari-Lene, og da foreslå Mari-Lene at "mormor burde jo ri Troja, siden hun hadde rød jakke og sko som matchet shabraken til Troja!"
Som sagt, så gjort... Vi leide Troja bort til handicap-rampen, slik at Mamma kunne sette seg opp via den. Pga leddgikt var det litt vanskelig for henne å stige på fra bakken.

Gamlemor tilbake på hesteryggen :)

Troja sto kjempefint, og Mamma kom seg oppå hesteryggen. Det begynner å bli noen år siden sist hun satt der, men hun har ridd masse, masse før, så hun fant sitsen med en gang. Flink, gammel røy! Hihihi :)

Flinke Mamma! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar