mandag 14. desember 2009

Hvit jul?

For første gang på mange år snakkes det om hvit jul her på sørvestlandet. Jeg husker ikke sist det var hvit jul, men det er i allefall meget sjelden. Vanligvis er den grå. Og fuktig. Og innbærer som regel 5-7 plussgrader på gradestokken utenfor kjøkkenvinduet. Akkurat som 17 mai. Værgudene er visst ikke så glade i oss på slike dager.
Men nå ryktes det at i år skal snøen komme! De fleste værmeldingene er enige om at det kommer snø til jul.

Det fryder meg å lese det, og automatisk begynner jeg å nynne på "O jul med din glede". For snø er absolutt juleglede. Snø gjør julestemningen 95% bedre, de kribler som kullsyre i kroppen min, når jeg ser for meg hvit jul. Det er nesten så jeg får lyst å kalle det lykke.

Jeg leser alle værmeldinger, og avisartikler om den kommende snøen. Jeg kikker ut på himmelen, og sjekker langtidsvarselet på yr flere ganger daglig! Hver gang vg, eller dagbladet har en ny artikkel om den kommende snøen, så leser jeg nøye for å sjekke om vi her på Haugalandet fortsatt er i kategorien "de som får snø til jul".

I vg hadde de en fin artikkel om den snøen vi venter på. Det lovet veldig positivt, og jeg ble kjempeglad inni meg!
Sitat vg:
" - Det kan faktisk fort bli en hvit jul i Bergen, all nedbør etter tirsdag vil komme som snø. Stavanger er det stedet som er minst sikkert, ganske sjelden man har hvit jul. Mulighetene er rundt 50 prosent, sier vakthavende meteorolog Terje Alsvik Walløe fra Meteorologisk Institutt." Sitat slutt.

Jaha, tenker jeg litt snurt. Hele 50%? Eh... Det slik er vel hvert år? Enten kommer det snø, eller så kommer det ikke. Altså 50% sjanse slik som det alltid er.
Jeg klør meg litt i hodet, og rynker på nesa, 50% MY ASS! Jeg vil det skal være 100% sikkert.

Kjære julenisse, Gud, Allah, Buddha, Jomfru Maria, Santa Lucia og hva dere nå heter alle sammen: Vær så snill å la oss en skikkelig hvit jul, med masse snø og kuldegrader! *Folde hender og be*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar