onsdag 9. desember 2009

København del 2

Jeg hadde satt alarmen på vekking, slik at vi skulle ha god tid til å stelle oss før frokosten. Nok en gang kunne jeg spart meg for bryet, for Mamma eller Julia (hørte ikke hvem av dem,) ringte en halvtime før vi hadde tenkt å stå opp. En halvtime!!! Argh... Jeg var grisetrøtt, og gryntet surt inn i fonen, før jeg sto opp og fant frem ansiktet.

Da både jeg og Mari-Lene hadde fått et normalt ansikt, gikk vi straks bort til rom 129, siden vi antok at de ventet på oss der. Men neiiida... De var ikke klar selv. Julia satt midt i sengen i pyjamas og hadde det ikke travelt!
Dessuten smilte hun fårete, og kunne fortelle oss at hun hadde nok mistet mobilen sin kvelden før da vi ruslet rundt. Jeg kunne ikke annet enn å flire, for det er jo liksom mamma sin "jobb" å miste/glemme ting. Og som forventet så hadde selvsagt Mamma også mistet noe i løpet av kvelden før. Vannflasken hennes var nemlig sporløst forsvunnet! Det var rart!

Jeg bekymret meg vel ikke så veldig om hverken mobilen, eller vannflasken, jeg var mest opptatt av at vi skulle få i oss litt frokost. Etter en halv evighet var Julia påkledd, og klar, så da tuslet vi ned.
Frokosten gikk overasskende greit, det var ingen forstyrrende elementer slik som i fjor. Hehe... Vi spiste rundstykker, og drakk juice, og skravlet i vei om hvem som skulle kjøpe hva.

Presis klokken 10.00 når butikkene åpnet, sto vi i starten på Strøget, klar til å svi av noen kroner i den danske hovedstaden. Vi var inne på de fleste butikkene, og gikk sikk sakk over veien for å få med oss butikkene på begge sider av veien. Gud forby at vi skulle gå glipp av noe. Hehe...
Vi jobbet oss oppover Strøget, og var innom både Vero Moda, Deres, Gina Tricot, Monsoon, Zara, Søstrene Grene, og selvsagt favoritten: New Yorker! Vi var selvsagt innom en hel haug med andre butikker også, men jeg husker ikke navnet på alle sammen.
Det var nok Julia & Mari-Lene som shoppet mest tror jeg.

For dem som ikke er vant til timevis med storbyshopping, så blir man helt utslått. Og Mari-Lene var temmelig gåen etterhvert. Dermed ruslet vi opp mot vår faste lunchsted; Magasin, for å få oss noe å spise, hvile føttene, og sist, men ikke minst: Tissepause!

Magasin!

Da vi kom opp i 5, (eller er det 6 etasje?) på magasin, sa mamma at hun ville bare ha en liten salat, hun var ikke så sulten, for vi hadde jo nettopp spist frokost. I det samme kastet hun et kjapt blikk på klokka, og da fant hun ut at uuups... Det var visst 4 timer siden frokosten. Hehe...

Da hun hadde vært og forsynt seg fra selvplukk-salaten, så hadde hun større haug på tallerkenen enn alle oss andre + at hun hadde kjøpt seg en sånn glasert kake. Ikke sulten my ass, tenkte jeg... Hehe.
Vi slappet av, og koste oss med salat, kake og kakao. Den kakaoen de har på Magasin er bare fantastisk god! Med fløøødeskum! (Krem)
Jeg har funnet ut at jeg er litt glad i det ordet; Fløøødeskum... Det høres nesten litt kristiandsansk ut, og det er vakreste dialekten i Norge synes jeg.

Kake med vaniljekrem og glaserte bringebær og bjørnebær.

Man blir vill etter sånn kake!

Mari-Lene spiste riskrem med rød saus.

Jeg og Mari-Lene gode og mette.

Vi bestemte oss for å shoppe oss nedover etasjene i Magasin, for der kan man kjøpe alt mellom himmel og jord. Mari-Lene kjøpte noen rare tøffler, som lignet på sånne Uggabugga støvletter. Selv ventet jeg til vi kom ned i første etasje, og avdelingen for julepynt. Wheeeeeeeeee!!! Så masse fint! Jeg var i paradis!!!
Jeg kikket, snuste, tafset på alt mulig. Bestemte meg for å kjøpe et par sølvglitrende karusellhester til å henge på treet. Jeg kjøpte to, og så kjøpte Julia en til meg, som forsinket bursdagspresang.
I tillegg kjøpte jeg noen kuler, og to ruller med gavepapir.

I 1 etasje på Magasin er også parfyme/make up avdelingen. Det er der vi kommer inn hovedinngangen. Når man nærmer seg inngangen kan man kjenne lukten av parfymeriene. Jeg elsker den lukten! Det lukter eksklusivt, og deilig! En vakker lukt, rett og slett. De ligger på rekke og rad, alle merkene er representert. D&G, Prada, Helena Rubenstein, Elizabeth Arden, Gucci, Chanel, Givenchy, YSL, Lacoste, DKNY, Escada, Dior osv...
Flesteparten av de som jobber der en vakre, eller "vakre" jenter. Men de legger jeg ikke så voldsomt merke til egentlig, men enkelte merker blir presenter av übersøte homser som kan mer om dufter, enn jeg noen gang kommer til å kunne. Jeg tror homser er født med fagbrev i "duftrådgivning til håpløse kvinner."

Etter å ha gjort oss ferdig på Magasin, bestemte vi oss for å sette kursen hjem mot hotellet igjen. Ingen vits å slite seg helt ut første dagen. Mari-Lene var temmelig trøtt, for hun hadde ikke sovet så masse om natten. Hun påsto nemlig at noen på rommet vårt hadde snorket sånn at hun ikke fikk sove skikkelig. (Jeg aner selvsagt ikke hvem det kan ha vært!)

Vi hadde ingenting i mot å tusle tidlig hjem igjen, for planen var å gå i Tivoli på kvelden, så da kunne det være greit å hvile seg en stund først.
På vei hjem bare MÅTTE vi innom Søstrene, som er en kjempekoselig butikk. Den er egentlig ikke så liten, men består av flere små, trange rom som er fyllt til randen av alt mulig! Der kan man kjøpe julepynt, tegnesaker, bestikk, honning, hjemmelaget drops, skolisser, øredobber, plastikk bokser, glansbiler, sokker, gavepapir osv...
Mari-Lene kjøpte seg en pose med "bolcher", som er hjemmelagede drops. De var knallgode!

Mari-Lene sjekker dagens fangst.

T-skjorte, kjøpt på New Yorker.

Tøffelting fra Topshop

Sølvglitterhest fra juleavdelingen på Magasin

Da vi kom tilbake til hotellet var det intet mindre enn himmelsk deilig å sparke skoene av seg! Tærne mine krøllet seg lykkelig frem og tilbake, og nøt den nye friheten!
Vi slengte oss på senga, og sløvet med tv, internett og skriving, og hadde det stille og fredelig.
Plutselig banket det på døren, og utenfor sto Julia med ei flaske. Hun fikk ikke til å åpne den, så hun lurte på om Mari-Lene kunne hjelpe henne. Hehe...

Mari-Lene er jo ganske sterk, så det det bød ikke på problemer. Hun kunne også fortelle at stuepiken hadde funnet både mobilen, og vannflasken, for det hadde ligget på skrivepulten da de kom hjem etter shoppingen. Julia fikk flasken sin, og tuslet lykkelig hjem til rom 129 igjen. Hos oss på rom 105 senket roen seg.
Tivoli ble utsatt, for det begynte å regne, og da var vi ikke så fristet til å gå ut.
Det ble en rolig kveld på rommet, og vi sovnet tidlig. Som vanlig.

Slapper av etter en hektisk shoppingdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar