torsdag 10. desember 2009

København del 3

Nok en morning våknet jeg lenge før alarmen vekket meg. Det var så utrolig tørr luft på hotellet, at jeg slet skikkelig med å sove der. Det kunne nesten minne om sykehusluft. Jeg hadde ligget mye våken, og da det var på tide å stå opp, så følte jeg egentlig at jeg var på vei inn i koma.
Jeg vekket Mari-Lene, og forsvant inn på badet. Litt vann i ansiktet, og på med make up, så var de mørke ringene under øynene så godt som usynlige. Supert!

Da jeg kom inn på rommet igjen lå Mari-Lene i akkurat samme stilling som jeg hadde forlatt henne. Jeg truet med å hive vann på henne dersom ikke straks sto opp! Klokka var jo allerede nesten 08.00!
Etterhvert ble det liv i Mari-Lene også. Hun gjespet høyt,og forsvant inn på badet mens hun gryntet misfornøyd.
Da hun kom ut så hun faktisk mye mer våken ut. Slett ikke verst!

Vi tuslet bort på 129, men der var de ikke helt klar,*bombe* så vi satt der og skravlet en stund. Nok en gang klarte Mamma å spytte fisherman`en sin ut av munnen. Den havnet på gulvet et sted, men vi fant den ikke. Men pytt sann, vaskedama finner nok den også, sa Mamma.

Så tuslet vi ned i frokostsalen, for å innta litt mat og drikke før vi la ut på shopping.
Det var vel for mye for lang å tro at alle fire kunne oppføre seg pent på en gang.
Julia klarte å søle eggeplomme på genseren sin, og jeg fortalte henne i klare ordelag, at "eggløsning" ikke tok seg ut ved frokostbordet. Herregud....

Som om ikke det var nok, så klarte jo Mamma å kaste en skinkebit på gulvet da hun sto og skulle forsyne seg. Gi meg styrke, tenkte jeg i mitt stille sinn. Folk kikkert rart på Mamma, men det er jeg jo vant til etterhvert.

Like før klokken 10.00 forlot vi hotellet, og satte kursen mot Strøget og sidegatene der. Julia og Mari-Lene forsvant i forveien. Så jeg og Mamma ruslet for oss selv. Vi tok for oss noen av sidegatene, og Mamma fant en garnbutikk hun var på jakt etter. butikken var stappfull, og luktet garn i alle farger. Det var egentlig ganske koselig der.
Mamma kjøpte en god del garn, og så forlot vi den koselige lille butikken, og satte kursen mot en av mine favoritter; Illum!

Illum har også alltid mye fint innen julepynt, og jeg storkoser meg når jeg kan gå der å kikke. Var mye jeg hadde lyst å kjøpe der, men man må jo prøve å begrense seg bittelitt! Men jeg fant i allefall julegave til min kjære sønn, Alf Inge, som bor på Sotra. Jeg håper han kommer til å like den!

Utpå dagen var det lunctid på Magasin, og vi hadde avtalt å møte Mari-Lene & Julia der. Gud så deilig det var å sette seg ned å hvile beina litt. Når man går og går og går og går og går, så blir man sliten i beina. Sånn er det bare!
Maten var som vanlig god, og kakaoen med fløøødeskum, var minst like god som dagen før. Vi skravlet om alt vi hadde kjøpt, eller mest jentene da. Jeg og Mamma hadde jo ikke kjøpt så masse enda.

Etter lunch rulletrappet vi ned til 1 etasje, og fant julepynt-avdelingen. Jeg ville nemlig kjøpe flere slike sølvhester som jeg kjøpte dagen før. Men iiiiiiiiiik... Det var tomt! Alle sølvhestene var borte vekk! Jeg kjente nesten tårene svi i øynene, og forbannet meg selv som ikke hadde kjøpt flere dagen før! Argh!!!
Plutselig så fant Julia noen sølvhester helt i bunnen av en kasse! Wheeeee! Hun fant fire stykker nedi der, og jeg kjøpte alle fire uten å blunke! HURRA!

Selv om jeg hater å stå i kø, og selv om det var trangt og varmt der, så smilte jeg bredt der jeg sto med min fire, glitrende sølvhester dinglende fra fingrene.
Mari-Lene fant to røde kuler hun ville vi skulle ha, og jeg plukket også med meg to ruller med gullpapir i samme slengen.

Ikke lenge etterpå var vi innom den andre Illum`en (det finnes to i Køben), og jeg gikk selvsagt ikke tomhendt derfra heller. Da jeg kom ut hadde jeg kjøpt seks kuler, og en stjerne til å ha i toppen. Åhhh, så fornøyd jeg var med meg selv da! :)

Vi ruslet tilbake til hotellet i sjepelig tid, for planen var å slappe av før vi skulle i Tivoli. Vi håper nemlig på bedre være denne kvelden. Jeg og Mamma gikk i forveien, og stoppet så vidt inne på togstasjonen (som vi alltid gikk gjennom for å komme til/fra hotellet), og kjøpte oss baguetter, frukt, og noe å drikke.

Fremme på hotellet veltet vi nesten inn dørene. Det var himmelsk å få tisse, sparke skoene av, og få på seg best-pyjamasen! Jeg lå på sengen og slappet av med å skrive reisedagbok, og gumlet baguette med røkelaks helt til Mari-Lene også kom hjem.
Hun hadde virkelig shoppet masse og alle posene hennes tok nesten hele gulvplassen vår på det lille rommet!
Hun viste stolt frem alt hun hadde kjøpt. Mye av det var undertøy og diverse topper.
Da alt var vist frem, slappet vi av på hver vår seng med internett, lesing, skriving og tv.

Mari-Lene viser frem hva hun har shoppet. Haha...

Klokken 18.00 tuslet vi ut igjen. Vi gikk over veien, gjennom togstasjonen, og over gaten på andre siden. VIPS så var vi i Tivoli i år også. Det er bare fantastisk å gå i Tivoli når det er jul. Alle de vakre lysene, luktene, julesanger, farger... jeg snuuuste inne julestemningen med alle mine sanser, og tenkte at Tivoli luktet nesten like godt som parfymehomsene på Magasin! Jeg elsker både Tivoli og homser tydeligvis.
Vi spiste hver vår crepes, som er det samme som pannekake. Jeg hadde soft is i min, og det var en utfordring å spise den uten å søle. Hahaha... Sleit litt der altså!

















Julia og Mari-Lene tok et par karuseller, blant annet den vakre, gamle, klassiske som går rundt og rund. Jeg knipset selvsagt litt bilder, for det er min favorittkarusell! Og jaggu fant jeg julegave til Alfebassen der! Da jeg så den, bare lyste det "ALF" mot meg.
Vi storkoste oss der, men etter noen timer var både Mamma, og Mari-Lene iskalde, så vi tuslet hjemover. Veldig fornøyde med kvelden!



Klokken var nok ikke så mange da vi sovnet tror jeg. Vi hadde hatt en lang og flott dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar